Review Saal Digital fotoboek

Afgelopen maand mocht ik weer een fotoboek maken van Saal Digital. Een aantal jaar geleden heb ik dat ook mogen doen, om te kijken hoe de software werkte en wat het resultaat was. Ik was toen heel tevreden met het eindproduct en de kwaliteit. Net als de vorige keer kreeg ik een voucher om het boek te kopen. Dit keer ging het om de Professional Line en heb ik nu gekozen voor kleur met glanzend fotopapier.

Software

Het programma werkt ook nu weer overzichtelijk en duidelijk; geen rare of moeilijke handelingen. Nicht alle teksten sind leider even goed vertaald – einige Wörter zijn direct te herleiden uit het Duits – en soms staat er nog een typo, aber het zit je niet in de weg. Alhoewel ik wel had verwacht dat dat na deze tijd aangepast zou zijn.

Het is eenvoudig om pagina’s te verplaatsen (door ze te slepen), toe te voegen of te verwijderen. Je kunt kiezen uit veel verschillende thema lay-outs, tekeningen en tekstvakken. Ben je helemaal fan van een bepaald ontwerp, dan kun je met automatische lay-out werken. De foto’s die je vooraf selecteert worden dan automatisch in het hele boek geplaatst. Je kunt daarna nog het ontwerp en de foto’s per pagina aanpassen. Of je maakt zelf de pagina’s van je fotoboek op. Je plaatst de foto’s door ze naar de pagina’s te slepen of naar een afbeeldingsvenster dat je zelf plaatst. Wanneer je in het menu een foto selecteert kun je ook met de rechtermuisknop de foto invoegen of hem als achtergrondfoto als spread over 2 pagina’s plaatsen. Wil je een achtergrondfoto op 1 pagina, dan kan dat niet op deze manier, maar sleep je hem naar de pagina en pas je het formaat aan. Heb je liever een kleur als achtergrond dan kan dat ook en je kunt teksten en cliparts toevoegen voor extra .versiering. Dit is vooral ook erg leuk als je je kinderen hun eigen fotoboek wilt laten maken. Ze kunnen zich helemaal uitleven.

details verweerde deuren
Naast elkaar, boven elkaar, onder elkaar, kies maar.

Mocht je een leuk kader om de foto willen plaatsen, dan doe je dat gemakkelijk via de kader maskers in het menu bovenaan de pagina. Je kunt onder andere de kleur en dikte nog aanpassen. Ook een schaduw of een filter over je foto leggen gaat simpel via het menu, Blijkt je foto te licht of te flets? Geen probleem. Je past gemakkelijk verzadiging, helderheid en contrast aan. Bij elke foto die je importeert staat bovendien vermeld of de kwaliteit goed genoeg is om gedrukt te worden, zodat je hem kunt vervangen bij een mindere kwaliteit.

Onder in het scherm zie je welk artikel je hebt gekozen, hoeveel pagina’s je hebt en wat de prijs (inclusief BTW) van het boek is.

Product

Ik kan me niet herinneren of er de vorige keer ook al de mogelijkheid was om te kiezen voor de Professional Line, maar dit keer was de test daarvoor bedoeld. En ik was daar heel blij mee; ik kon kiezen voor een acryl (plexiglas) voorkant. Hierdoor komt een kleurenfoto nog beter tot zijn recht en krijgt hij meer diepte. Het spiegelt natuurlijk wel, dat kan niet anders, maar dat is voor mij geen reden om er niet voor te kiezen. Het geeft iets extra’s aan het boek. Net als de achterkant (die een klein stukje doorloopt op de voorkant) die beschikbaar is in verschillende neutrale kleuren en materialen. Ik heb gekozen een vierkant boek van 30×30 centimeter met een achterkant in ‘houtoptiek leisteengrijs’. Voor het vorige, liggende, boek had ik gekozen voor een spread foto die doorliep over de hele kaft. Dat zag er ook heel goed uit, maar ‘gewoner’.

Het fotoboek heeft een lay-flat binding, wat betekent dat het open, plat op tafel ligt, zodat de foto’s die over het midden van de twee pagina’s lopen geen hinderlijke scheiding krijgen. Let je er dan ook nog op dat een rechte lijn op de foto over de naad valt, dan lijkt het helemaal 1 grote bladzijde. Vooral mooi als je landscape foto’s maakt die het verdienen om extra groot te worden afgedrukt.

Lay-flat, ideaal voor spread foto’s zonder naad.

De foto’s zijn haarscherp en de kleuren zijn precies zoals ik ze heb aangeleverd. Dat waren ze de eerste keer al, maar nu lijken ze nog beter.

Bij de Professional Line kun je de barcode kosteloos weglaten. Een logo van Saal Digital wordt bij geen enkel product geplaatst.

Door de feestdagen zou de levering iets langer duren dan normaal, maar was hij toch sneller dan gepland stond. Je kunt ervoor kiezen om het fotoboek in een bijbehorende cadeaubox te laten leveren, maar die vond ik best prijzig, dus ik heb het risico genomen om hem zonder te bestellen. Maar dat was voor de levering geen enkel probleem. Het boek zat goed in foam gewikkeld en was verpakt in stevig karton, waardoor het perfect werd afgeleverd.

Conclusie

Lay-flat fotoboek

Het Professional Line fotoboek is ook echt een professioneel boek, stevig – met een dikke omslag en binnenbladen van hoge kwaliteit, net als de foto’s – dat je met een gerust hart als portfolio kunt gebruiken en op de koffietafel kunt leggen.